IV.skupina - tmavomodrá
IV./1 - Sběratel
- Předloží sbírku, kterou sám zpracoval (např.: Dopisnice, poštovní známky, zápalkové nálepky, ptačí pera, listy stromů, apod.). Sám o sbírku pečuje a průběžně ji doplňuje.
- Sbírku má hezky uspořádanou a opatřenou vysvětlivkami.
- Jako druhou sbírku předloží herbář 50 rostlin a všechny je zná.
- Slíbí, že i v budoucnu bude obě sbírky doplňovat a zdokonalovat a dvakrát do roka je vůdci Akélovi předloží k posouzení.
IV./2 - Zahradník a bylinkář
- Pečuje o zahrádku doma nebo u známých.
- Ví, čím je třeba hnojit půdu.
- Umí zaset zeleninu a plet záhonky.
- Vypěstuje květiny ze semen či cibulek, ošetřuje je a pozoruje.
- Ví, jak je nutno uchovávat zeleninu přes zimu.
- Ví, jak chránit stromy a keře proti škůdcům. Zná bezpečnostní předpisy při používání postřiků.
- Zná nejdůležitější naše léčivé byliny. Ví, kdy a jak se mají sbírat.
- Ví, jak se mají léčivé byliny sušit.
- Ví, k čemu se používá lipového květu, máty, šalvěje, petržele, plícníku lékařského, rebarbory, pelyňku, maliníku, jahodníku, borůvek a dalších bylin.
- Umí z těchto bylin udělat odvar nebo přeliv.
- Pečuje o květiny za oknem a umí je přesazovat.
- Má sbírku alespoň 8 kaktusů a ví, jak se jmenují.
IV./3 - Přítel zvířat
- Má doma a ošetřuje některé domácí zvíře – psa, kočku, králíka apod. Sám dává zvířatům potravu a pití, pečuje o jejich čistotu i o to, aby jejich misky na vodu a jídlo byly stále čisté.
- Umí napodobit hlasy pěti domácích zvířat.
- Zná život 5 divokých zvířat, žijících v jeho kraji.
- Zná kunu a tchoře, nepřátele domácího kuru.
- Zná nebezpečí nakažlivých chorob, přenášených ze zvířete na člověka.
- Zná nebezpečí vztekliny a ví, co je třeba zařídit při pokousání psemmči jiným zvířetem.
- Nakreslí alespoň tři obrázky ze života zvířete, o které pečuje.
- Postaví krmítko nebi budku pro ptáky a pečuje o ně.
- Přečetl knihu o zvířatech.
IV./4 - Znalec ptactva
- Z našeho ptactva zná: 8 pěvců, 6 dravců a 5 ptáků hrabavých.
- Pořídí si sbírku ptačích per.
- Na dvoře domu, kde bydlí, připraví různý materiál na stavbu hnízd (seno, slámu, nitě, provázky, peří) a zhotoví seznam, čeho kteří ptáci na stavbu hnízd užívají.
- Přečte si knihu o ptactvu v přírodě.
- Pozná stopu husy, slepice, vrabce, bažanta.
- Zná alespoň tři sovy.
7.Napodobí hlasy pěti ptáků. - Ví, jaké jsou ptačí kosti.
- Ví, proč ptáci odlétají do teplých krajin.
- Zhotoví budku pro ptáky. Zjistí, který pták ji užívá. Sleduje jeho život.
- Zhotoví krmítko pro ptáky, umístí je a pravidelně doplňuje krmením.
- Vyrobí držák na lůj a sleduje, kteří ptáci mají lůj nejraději.
- Připraví ptákům vánoční stromeček s lojovými koláčky.
- Zná, které zrní je pro ptactvo nejlepší.
IV./5 - Houbař
- Ví, kde houby hledat a jak je správně sbírat.
- Pozná naše nejběžnější jedlé a jedovatělo houby. Nikdy nesbírá houby, které dokonale nezná.
- Ví, jak se houby vyživují a z čeho se rozmnožují.
- Umí houby dobře očistit, nakrájet a sušit.
- Umí připravit z hub obalované řízky. Umí houby smažit.
- Zná, jak se houby nakládají do soli a do octového nálevu.
- Ví, kde získá odbornou poradu o houbách.